Plan A
Het besef van geluk zit ons goed in het lijf, we rennen naar
de markt om te overleggen wat onze volgende stappen zijn. Om ons heen wordt de
sfeer steeds grimmiger. Groepen dwergen lopen bewust om ons heen,
marktkoopmannen sluiten hun kramen en timmeren hun ramen en deuren dicht. Soms
drijft er een zwarte rookwalm langs en het stinkt naar vuur en pek. Bartholomeus
en ik zien dat er steeds meer dwergen pantser dragen en de wapens open en bloot
aan hun riemen hebben hangen of uitdagend in hun handen dragen. Het lijkt alsof
sommige dwergen ons mogen en andere niet. Draco en ik beredeneren dat er wel
eens een revolutie uitgevochten zou kunnen worden en de dwergenkoning
afgezet.
Winwin (Winston) lijkt het allemaal niet te deren en stopt
kwartjes in Martin zodat deze kennis blijft spuwen. Ondertussen stopt de rest
van ons de hoofden bij elkaar; we hebben een plan nodig. We moeten in ieder
geval iemand vinden die ons goed gezind is zodat we op de hogere niveaus van
deze dwergenenclave kunnen komen. Draco kent er in ieder geval een, en dat
lijkt onze enige en beste keus. We gaan op weg naar de smidse van Draco's
vroegere meester, maar eenmaal daar aangekomen is deze, net als alle andere
winkels, volledig dichtgetimmerd. Potdicht. Draco bonst op de deur, maar het
enige weergeluid is het rammelen van het gereedschap dat van het plafond hangt.
We ontwaren wel een koningsgezinde rune. Gelukkig is Draco's
meester koningsgezind. Dat zijn wij ook naar beweringen die Gaucelm eerder
geuit heeft. Om ons heen spannen groepjes dwergen samen. De sfeer wordt er
bepaald niet gezelliger op. Wij staan ondertussen in vertwijfeling te bedenken
wat we gaan doen. Winwin weet de weg naar boven, en wij houden het er maar op
dat we de wacht bij de trap naar boven kunnen overmeesteren of om kunnen
praten. En we gaan op weg. Winwin grist nog net een halfvolle bierpul mee die
ergens in een hoek staat.
Plan B
We lopen het woongedeelte van een dwergenclan in die naar
een trap van de hogergelegen niveaus leidt. Ook hier is alles dichtgetimmerd.
Op een gegeven moment wordt het wel heel verdacht stil. We zien een kar links
en een kar rechts op hun zij liggen. Typische hinderlaag situatie. Mijn blik
glijdt omhoog en zoals ik verwacht zie ik een balustrade. We moeten de trap
omhoog voorbijgelopen zijn. Ik tik Bartolomeus aan en fluister dat we terug
moeten lopen. Dat doen we, al klimt Erik ongezien de balustrade op.
Eenmaal op de balustrade hebben we prima overzicht over de
situatie. De dwergen onder ons dragen werpbijlen. Erik besluit dat beneden toch
de meest tactische plek is om te zijn. Draco begint weer zilverig te
gloeien. Als duidelijk wordt dat we gespot zijn neemt Gaucelm zijn meest
overtuigende positie aan en roept: "Wij zijn van de geheime dienst van de
Koning! Geef je over dan raakt niemand gewond!" Het heeft weinig effect
want er vliegen vijf werpbijlen Draco's kant op, waarvan er eentje een schram
oplevert.. Eentje blijft steken in de balustrade en een raakt de muur. Draco is
duidelijk niet van plan als schietschijf op de balustrade te blijven staan en
springt van het balkon 20 voet naar beneden en lijkt wel naar beneden te
zweven. Ik kijk om me heen en ontwaar bloempotten in de vensterbanken, ik gris
er 1 en werp deze naar een dwerg. De bloempot spat uiteen op het pantser van de
dwerg, deze hoonlacht en steekt zijn middelvinger naar ons uit, vlak daarna
doorboort een van Martins uiterst zuiver gemikte pijlen zijn pantser en hart en
stort hij ter aarde, middelvinger nog uitgestoken.
Twee andere dwergen merken niets van de dood van hun
metgezel en hebben Draco zien landen, ze stormen op hem af. Een van Eriks
shurikens zorgt er voor dat een dwerg in ieder geval niet gaat aankomen en de
andere wordt door Draco's ijzige adem onderuit gehaald, met ijs in zijn baard
valt hij om, hand nog opgeheven om uit te halen met zijn bijl. Gaucelm en Bartholomeus
laden hun kruisbogen. Terwijl Erik weer in de schaduwen duikt merkt Winwin dat
zijn pul leeg is, uit woede smijt hij hem naar een van de dwergen en gaat op
zoek naar meer drank.
Paniek slaat toe onder de dwergen. Een dwerg die geraakt
werd door Winwin's pul duikt onder een kar. Een draait zich om en gaat er
stilletjes vandoor, niet merkend dat Erik dicht in zijn buurt is. Een ander
roept dat hij niets gedaan heeft. Om het nog even wat aan te zetten begint
Gaucelm in het dwergs met: "Als je je niet overgeeft dan zullen we je
eh.... inge.... eh ... " . Maar hij is niet in staat het woord
"ingewanden" in het dwergs te vormen. Dit heeft daarom niet het
gewenste effect, tot groot chagrijn van de anders zo vlotte babbelaar. Draco
daarentegen brengt een paar gegronde en oorverdovende dwergenvloeken ter ore
terwijl zijn drakenaura duidelijk overkomt. Dit zorgt er voor dat een dwerg
jammerend ter aarde stort en een zich in het dwergs overgeeft. Een ander is
echter te druk met zijn wonden. Om het gevecht af te ronden geeft Erik de ontsnappende
dwerg nog eens een welgeplaatste nekslag en zorgt ervoor dat deze verklikker
geen verder alarm kan slaan.
We begeven ons naar beneden (Winwin door van de balustrade
te springen zonder een schrammetje). Ondertussen vertaal ik nog even wat er in het
dwergs gezegd werd zodat Bartholomeus niets hoeft te missen. Eenmaal beneden
onderzoeken we wat de reden is van de aanval, maar we vinden weinig uit,
behalve dan dat de heren dwerg van de kolenmijners clan zijn. Winwin vindt een lege
bierkskin en trekt een verdrietig hoofd.
De weg naar boven
We lopen een stukje verder nog steeds van plan de wacht om
te praten of uit te schakelen. Maar na enkele meters zien we Draco's meester
uit een deur naar buiten komen, hij wenkt Draco en dus ook ons. We gaan naar binnen
en komen in een kamer waar een grimmige sfeer hangt en dwergen in een kring een
fles delen om zich moed in te drinken. Dit wordt natuurlijk direct door Winwin
opgemerkt en hij sluit aan in de rij, een plek opschuivend als het hem niet
snel genoeg gaat. Volgens Draco's meester (naam?) zijn de clanlozen een
machtsstrijd naar boven begonnen. Als Draco vervolgens uitlegt dat de Clanlozen
voor een kwaadaardige draak werken stoppen de dwergen geschokt met het delen
van hun drankfles.
Draco's meester heeft een plan. Hij en de andere aanwezige
dwergen zullen voor een afleiding zorgen zodat wij ons omhoog kunnen begeven
via de hoofdtrap. Daarna zullen zij omhoog gaan via sluipwegen en ons helpen in
de strijd tegen de kwaardaardige draken, hun discipelen en de clanlozen. Om
iedereen moed in te zingen start Gaucelm een dwergs strijdlied. Vervolgens
maakt iedereen zich klaar.
De dwergen vegen als een vechtmuur, schilden vooruit
Ugroshes met de punt eruit stekend, de weg door de steeg naar de trap vrij van
wat ons ook maar tegen kan houden. Bij de ingang van de weg naar boven is
echter een enorm gevecht aan de gang. Om de vierkante poort te bereiken moeten
we door het tumult heen. Erik en Martin bewegen zich zonder moeite
superbehendig tussen de neervallende bijlen en beukende vuisten en schilden
heen. Gaucelm vraagt aan Winwin hoe het toch komt dat hij zo gemakkelijk in
balans blijft tijdens vallen en ontwijken van dingen, en leert derhalve hoe ook
hij zich zonder schade door de menigte kan bewegen. Draco lijkt onbewogen en
loopt er dwars doorheen, ondertussen een dwerg van zijn enkel afschuddend. Ik
focus me; richt me op de training die ik heb ontvangen en weer zoveel mogelijk
ongerichte maar heftige slagen af. Dat lukt gedeeltelijk maar ik houdt er toch
een zere zij en schouder aan over. Thuis maar weer wat beter trainen. Als we
omkijken zien we dat de menigte uitwijkt voor onze onverschrokken leider Bartholomeus.
Ons doel is bereikt we zijn allemaal bij de trap aangekomen.
De man in de schaduw
De trap is breed en loopt in ruime spiraal omhoog. Langs de
zijkant staan robuuste standbeelden. Tussen de tweede en derde verdieping is de
trap geblokkeerd door een hoge berg puin en troep. Aan onze kant van de
barricade staan koningsgezinde wachters, die blij zijn met onze hulp. Aan de
andere kant staat een hele troep boze clanloze dwergen. De barricade is dubbel,
we zullen er overheen moeten klimmen om bij de vijand te komen en de vijand
heeft voordeel doordat ze van bovenaf vechten. Erik is al snel uit zicht; hij
heeft een van de muren langs de trap beklommen. Gaucelm (heldhaftig maar niet
zo slim) beklimt de eerste barricade en roept: "Stop met vechten, jullie
werken samen met een kwaadaardige draak!" Waarop een werpbijl uit de
menigte richting Gaucelm vliegt en hem vol in zijn torso raakt. Geschokt en
hevig bloedend valt hij van de barricade. Ik duik naar hem toe, ruk de bijl
eruit terwijl ik stevig de wond dicht druk en prevel een gebedje. Het
bloeden stopt en begint langzaam te helen. Ik schud mijn hoofd en zeg:
"het is niet echt je dag he, Gaucelm?" Verder maak ik een mentale
notitie dat ik Gaucelm uit moet leggen dat het niet uitzonderlijk is voor
dwergen om met draken samen te werken.
Gaucelm herpakt zich snel en werkt met Draco samen om een
illusie van een grote zilveren draak achter de clanlozen en hun draken shamaan
te projecteren. Verder spreken Bartelomeus, Draco en ik af dat we ons in een
kleine muur naar voren zullen bewegen. De draak verschijnt en maakt een enorm
kabaal. Martin is ontzettend onder de indruk en roept "Woooaa!"
. Draco roept nog dat de draak ons helpt, en ik stoot Martin aan en leg
hem kort uit wat het geval is.
De draak veroorzaakt wat verwarring in het kamp aan de
overkant. Als Draco, Bartholomeus en ik ons naar voren bewegen gaat
Winwin snel eerst over de barricade en wordt bekogeld met een hele lading
bijlen. Wonderbaarlijk genoeg komt hij er ook nog redelijk ongeschaad vanaf.
Ook verschijnt nu ons tweede doel; de draken shamaan. Het is een vrij grote
dwerg, maar wat nog meer opvalt is zijn tweehandige bijl met een curieus en
kwaadaardig uitziend blad. We staan midden in zijn vuurlinie, hij ademt eens
diep en spuugt een grote straal zuur over ons heen. Draco en ik kunnen nog net
opzij stappen en worden slechts deels geraakt, maar Bartholomeus krijgt de
volle lading over zijn anders zo perfect uitziende pantser heen.
Terwijl meer dwergen de barricade boven ons bestijgen ziet
Winwin een kans om een feestje te beginnen en biedt de dwerg het dichtst bij
hem een biertje aan. Deze weet even niet wat hem overkomt; maar neemt
uiteindelijk het biertje aan. Al snel echter wordt hij door pijlen van Martin
uitgeschakeld. Waarna Winwin verder babbelt en drinkt met de volgende
dwerg. Bartholomeus en de drakenshamaan zijn in heftig gevecht, Draco
spuugt zijn ijzige adem over de shamaan en al die dicht bij hem in de buurt
staan en ik ga het gevecht aan met een andere dwerg.
Waar niemand anders echter op let is dat Erik succesvol de
muur naast de trap beklommen heeft en met al zijn kracht een van de enorme
standbeelden heen en weer aan het wiebelen is teneinde het te laten vallen. Dit
lukt hem en onder het standbeeld wordt een dwerg geplet. Een andere dwerg trekt
deze dwerg er onderuit waarna het standbeeld de trap af begint te rollen en de
clanloze dwergen in paniek er tegen moeten duwen om zelf niet geplet te
worden.
Op naar de climax...
Met vereende krachten en onder leiding van Bartholomeus verslaan
we de shamaan. Draco rukt het amulet van de nek van de shamaan. Als de shamaan
dood is, besluit Gaucelm al zijn charmes op een van de andere dwergen op de
barricade in te zetten, die zijn wapens neerlegt. Hierna besluit de rest van de
clanlozen het ook op te geven.
Ons wordt door de wachters gemaand haastig voort te maken.
We rennen dan ook naar de derde verdieping waar her en der de lichamen van
verslagen wachters op de vloer liggen en aangeven hoe ernstig de situatie is.
luid gebrul wijst ons de juiste weg. Erik komt als eerste bij de deur van de
troonzaal aan en opent deze een klein beetje.
Binnen is het een grote ravage; twee draken, zilver en
groen, zijn in hevig gevecht waarbij de zilveren draak het onderspit dreigt te
delven. Achter in de troonzaal staan drie, door zuur aangevreten, wachters de
koning en drie kisten te bewaken. Het dichts bij de deur staan vier drakenpriesters
te prevelen. Uiteindelijk moeten we toch allemaal door de deur en vallen we de
vier priesters aan.....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten